DISTRIBUIE PE

Motorul care conduce potențialul uman – interviu cu Matthieu Pasquier, SG EBS CEO

Motorul care conduce potențialul uman – interviu cu Matthieu Pasquier, SG EBS CEO

Citește în continuare

Citește în continuare


Conversatie cu Matthieu Pasquier | CEO al SG EBS

Carmen Oprea – Stimate domnule Matthieu Pasquier, sărbătoriți un an de când ați preluat funcția de CEO al SG EBS, unul dintre principalii jucători în industria de servicii partajate (shared service) din România. Acesta este un rol crucial pentru prezentul și viitorul companiei. Care au fost cei mai importanți factori care v-au acompaniat în această călătorie?
Matthieu Pasquier – Venind în SG EBS cu experiența acumulată în hub-ul Societe Generale din India, aș putea spune că am fost foarte pozitiv surprins de oamenii pe care i-am găsit aici în România. La întoarcerea în Europa, mă așteptam să întâlnesc un mod de gândire latin european, comportamente mai pesimiste și mai reticente. Cu toate acestea, am descoperit o atitudine foarte constructivă printre echipe, oameni care sunt dispuși să facă lucruri, zâmbitori și energici, probabil având în vedere vârsta medie de 30 de ani, dar nu numai datorită acesteia. Mergând mai departe în contextul afacerilor, ceea ce captivează în legătură cu baza de talente din București, este faptul că putem face activițăți foarte sofisticate cu resursele locale. Putem să ne asumăm mai multe riscuri aici în România, și să aducem mai multă valoare adăugată prin ceea ce oferim partenerilor noștri. Interesant este că România, alături de Polonia, a început să fie percepută diferit de restul țărilor europene, deoarece aduce mai multă valoare în domeniile inovării, securității și dezvoltării IT, chiar dacă arbitrajul costului muncii reprezintă încă un subiect important pentru clienți.
CO – Ați vorbit despre aspectele pozitive găsite aici. Ați avut surprize?
MP – Nu chiar, pentru că set-upul companiei este destul de matur și chiar activitățile noi, precum cele din perimetrul KYC, funcționează bine. Putem îmbunătăți prin accelerarea preluării de responsabilități, în special în ceea ce privește activitățile mature, pentru a crește numărul de roluri globale și procese create aici în SG EBS. Oamenii sunt pregătiți, este doar o chestiune de stabilire a încrederii cu partenerii noștri.

CO – Sunteți un executiv francez care vine în România după 5 ani de experiență de lucru în India, 6 ani în Africa și mai mulți ani în Franța și Luxemburg. Cum a fost influențat stilul dvs. de leadership de această expunere internațională foarte bogată?
MP – Sigur că a avut o influență valoroasă, iar în acest sens, o experiență foarte importantă pentru mine a fost cea din Luxemburg. Acolo, am condus o echipă de 120 de oameni, 23 de naționalități, 17 limbi diferite. Această experiență m-a condus la convingerea că diversitatea și amestecurile interculturale sunt benefice și constructive pentru mediul de afaceri. Evident, sunt pasionat de provocările interculturale. Le-am trăit și în Africa de Sud, într-un mediu foarte specific, cu oameni albi și de culoare, musulmani, evrei și creștini, toți aceștia îndeplinind proiecte și sarcini împreună, într-o relație de lucru foarte pozitivă. Am văzut în mod clar beneficiile diversității pe parcursul întregii mele cariere. Revenind în Europa de azi, această experiență mi-a adus abilitatea de a recunoaște și a mă raporta la diferențele dintre oameni pentru beneficiul echipelor. O preocupare constantă a SG EBS este chiar diversitatea echipelor, în ceea ce privește ponderea de genuri, naționalitatea și capacitățile lingvistice.
CO – O companie mare cu peste 2.000 de angajați are nevoie de strategii solide, roluri clare și responsabilități, pe de o parte, iar pe de altă parte, acționând într-un sector dinamic ca cel al serviciilor, este important să păstreze aptitudini precum agilitate, schimbare și flexibilitate. Comportamentul uman are o anumită imunitate la schimbare. Care este rolul dvs. de lider în menținerea echilibrului între toate aceste nevoi din cadrul organizației?
MP – Cel mai important ingredient este acela de a înțelege că o categorie nu o exclude pe cealaltă. Dacă ne uităm la noile generații (Y, Z), aflăm că acești tineri apreciază mai mult stilul de leadership orizontal care conectează oamenii dincolo de granițele organizaționale sau departamentale. Nu au aprioric un apetit pentru control, îl pot chiar respinge, dar odată ce înțeleg regulile și politicile organizației le acceptă și le aplică. În viziunea mea, agilitatea trebuie însoțită de norme și strategii puternice și bine cunoscute, deoarece cu cât mai puternice sunt acestea, cu atât mai confortabil devine mediul organizațional, oferindu-ne posibilitatea de a acționa rapid într-un cadru existent unanim acceptat. Încrederea în oameni, pe de altă parte, este un ingredient foarte important si valoros pentru orice lider.

CO – Care ar fi cel mai bun echilibru între ele din perspectiva dvs.?
MP – Într-un fel, cu cât supraveghem activitățile într-un mod inteligent, cu atât ne putem deschide mai mult către crearea și re-crearea constantă a unui cadru normativ care să ne servească, acordându-ne permisiunea de a învăța din greșeli. Echilibrul ar fi să creem și să menținem în cadrul organizației și în cadrul echipelor un mod de gândire care să se axeze pe învățarea continuuă și cu siguranță avem nevoie de ingredientul încredere în acest sens.
CO – Unul dintre cele mai impresionante lucruri pe care le-am remarcat la dvoastră este pasiunea pentru reducerea impactului negativ al omului asupra mediului. Ce reprezintă această valoare pentru dvs. și cum credeți că responsabilitatea pentru mediu poate influența relațiile umane într-o organizație?
MP – Pentru mine, aceasta reprezintă atât o responsabilitate individuală, cât și una colectivă. Este o caracteristică pe care oamenii o capătă atunci când înțeleg motivația din spate, și nu atunci când le este impusă. Trăim într-un moment în care acest tip de responsabilitate este necesar din partea noastră a tuturor. Unul dintre motivele care mă face să mă simt mândru că lucrez în Grupul Societe Generale este acela că are curajul de a aduce responsabilitatea socială corporativă ca o valoare de bază semnificativă. În opinia mea, în România, responsabilitatea socială este o valoare bine percepută, și se văd progrese în aplicarea ei. Totuși, cred că această valoare este generațională, iar noul val de conștiință îndeamnă pe toată lumea să acționeze, deși fiecare țară are un grad de conștientizare mai mare sau mai mic. Generațiile Y și Z sunt extrem de conștiente de acest subiect și chiar doresc ca politicile guvernamentale să fie conduse de valori precum protecția mediului înconjurător. Toate statele, inclusiv România, vor fi obligate să recupereze în această direcție și instituțiile guvernamentale vor trebui să se adapteze la această nouă paradigmă.
CO – Credeți că este o valoare care, în cele din urmă, ne poate aduce împreună?
MP – Da, sigur. Ea ne-a adus deja împreună, în mai multe inițiative de succes ale companiei în acest domeniu. Sunt încrezător că nivelul de conștiență în ceea ce privește politicile de CSR va crește și vă pot asigura că este clar o prioritate pentru mine și pentru companie.

CO – Programul Value Proposition a reunit un atribut uman precum TU/VOI, cu indicatori de afaceri precum excelența, livrarea de servicii, transformarea digitală și inovația. De ce TU/VOI și ce reprezintă?
MP – Când programul a fost construit la nivel de rețea, am fost în favoarea aducerii atributului TU/VOI în centrul său. Atributul uman a fost dintotdeauna parte a ADNului RESG. A fost inițiat ca o cultură de servicii, apoi s-a transformat natural în noul program. Pe scurt, consider că trebuie să acordăm același nivel de atenție atât angajaților noștri, cât și partenerilor noștri. Acest echilibru ne va aduce în jurul valorilor comune și apoi va conduce la furnizarea de servicii mai bune. Componenta umană este în mod clar acolo unde îi este locul – chiar în centrul programului.
Revenind la responsabilitatea pe care o avem, corelată cu faptul că am vorbit despre inovare, știm că ne vom confrunta cu o schimbare drastică a structurii posturilor de muncă în următorii ani. Astfel, studiile spun că în următorii 5-10 ani, 30% din oameni vor face un job care nu există încă, și 70% din joburile care vor fi prestate în 2030 nu există acum. Aceasta înseamnă că responsabilitatea noastră este imensă. În prezent, avem 2.000 de angajați și probabil până în 2030, peste 50% din joburile pe care le desfășurăm momentan nu vor mai exista, astfel este clar că vom fi 2.000 de oameni care vor face altceva decât acum. Preocuparea noastră este cum să reorientăm / dezvoltăm / recalificăm oamenii pentru noile joburi, într-o abordare stabilă și durabilă. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că tinerii care lucrează în SG EBS vor trebui să înțeleagă această preocupare și să își crească abilitățile de a se schimba și a se adapta în mod constant la nevoile mediului de afaceri.
Pentru a rezuma, conceptul TU/VOI vine de la faptul că organizația noastră se bazează pe oameni și PENTRU TINE/VOI reprezintă angajamentul nostru de a îi însoți în schimbările care vor urma.
CO – Reorganizări, îmbunătățire continuă, migrații de sisteme, proiecte strategice sunt câteva cuvinte-cheie extrase din CV-ului dvoastră. Cum pot fi motivate echipele să participe activ la aceste tipuri de proiecte complexe?
MPa – Hmm … acesta este un punct interesant. Pot spune că toată experiența mea din ultimii 28 de ani m-a ajutat să progresez și mă ajută încă în momentul actual, deoarece am realizat tranziții și activități similare cu cele pe care oamenii le fac în prezent în SG EBS. În consecință, mă raportez la această cunoaștere și practică pentru a înțelege provocările lor curente, pentru că am fost în contexte de afaceri similare. Chiar dacă activitățile s-au schimbat și au progresat, încă ne confruntăm cu aceleași problematici, dar la un nou nivel.

CO – În prezent, organizațiile și liderii de succes sunt preocupați să descopere și să crească potențialul uman. Din punctul dvs. de vedere, care este motorul care conduce potențialul uman?
MP – Pentru mine, este ritmul schimbării. Generația mea este foarte motivată de factori precum performanță, eficiență, atingerea rezultatelor. Poate că generația mai tânără va fi motivată de alți factori, precum responsabilitate, CSR și/sau alte aspecte cu implicare socială. Misiunea companiei noastre este să ofere excelență, așa că vom continua să facem acest lucru. Din perspectiva mea, este o provocare entuziastă – cum ne asigurăm că vom combina capacitatea de a livra excelent într-un mediu responsabil. Aceasta este și va fi un factor-cheie pentru următorii 5-10 ani.
Interviu de Carmen Oprea | ICF ACC (Associate Certified Coach)

ALTE EVENIMENTE CARE TE-AR PUTEA INTERESA