DISTRIBUIE PE

Motorul care conduce potentialul uman

Carmen Oprea – Cătălina, te-ai alăturat colectivului SG EBS încă din 2012, anul înființării centrului dedicat serviciilor HR. A fost un moment important în dezvoltarea companiei, centrul de servicii HR dublând activitățile și numărul de angajați, la scurt timp după crearea SG EBS. Privind în retrospectivă toată această perioadă, cum apreciezi evoluția companiei și a echipei SSC HR?

Cătălina Magui – Inițial nu mă așteptam să fac o astfel de schimbare – să plec dintr-o bancă, după o carieră de mulți ani în domeniu și să mă alătur unei entități din industria de servicii partajate, proaspăt înființată. A fost o schimbare majoră pentru mine, la care am reflectat mult, pentru că atunci era un act de curaj să părăsești sistemul bancar. Eu am avut curajul să încerc și nu regret această decizie. Cu siguranță că nu îmi imaginam dezvoltarea viitoare a companiei, cu cifre brute atât de impresionante: SG EBS a crescut de la 50 de angajați la peste 2,500 în prezent. În ceea ce privește centrul de servicii HR, s-au confirmat planurile inițiale dezvoltate împreună cu departamentul de HR al Grupului, dar au apărut și unele noi la care nu ne-am gândit inițial. Astfel, în prezent, oferim servicii de HR pentru peste 70,000 salariați ai Grupului Societe Generale localizați în principal în Europa.

Este surprinzător, acum când mă uit în retrospectivă și văd drumul pe care SG EBS l-a parcurs de la an la an – echipe noi, oameni noi, activități noi, procese noi. Au apărut chiar linii de business și zone de operațiuni pe care nu le imaginasem la început. Este o evoluție extraordinară atât a echipelor, cât și a organizației. Din perspectiva personală, pot spune că mi-a plăcut și îmi place întreaga experiență din cadrul SG EBS și consider că am fost norocoasă având această șansă, pentru că am avut ocazia să mă dezvolt și să fac lucruri provocatoare, într-un mediu extrem de dinamic.

 

Carmen Oprea – Mă regăsesc și eu în povestea ta, și recunosc că nu mulți au șansa să crească împreună cu compania pentru care lucrează.

Cătălina Magui – Lucrurile au evoluat foarte rapid de atunci. Am trăit entuziasmul creșterii, energia pe care ți-o dă în general noul, dar în același timp satisfacția de a vedea cum ceva ce ai construit rămâne în urma ta. Aceasta este o energie pe care o întâlnești în general în proiecte. Dezvoltarea a fost atât de puternică și schimbarea a devenit o constantă, încât trebuie să ne oprim puțin, să ieșim din iureșul permanent al activităților zilnice, pentru a surprinde importanța a ceea ce am făcut. Această discuție îmi dă un astfel de prilej – de a mă opri și a-mi reaminti momentele frumoase, valoroase și pline de energie.

 

Carmen Oprea – Din echipa SSC HR, care numără în prezent cca 200 de membri, fac parte colegi din generația ’60-’70, dar și colegi foarte tineri din generația millenialilor. De asemenea, în cadrul acestor echipe sunt numeroși angajați care s-au alăturat hub-ului de HR încă de la înființarea sa. Care este secretul acestei longevități și cum își pune această diversitate amprenta asupra modului de funcționare a echipelor?

Cătălina Magui – Cred că sunt mai multe aspecte care merită subliniate – unele vin dintr-un context anume, cel de început, când centrul a preluat o parte din colegii din BRD, oameni care făcuseră HR în Grup mulți ani de zile și care au rămas în parte aici. Apoi, odată cu dezvoltarea centrului, am început să recrutăm tot mai mulți tineri, unii chiar la început de drum profesional. Cred că este un mix care vine din acest context istoric, dar și din specificul activităților. Profesiile din zona de HR le poți face la orice vârstă, nu ai neapărat nevoie de 10-20 de ani de experiență, dar și dacă ai o astfel de experiență, îți poți găsi cu ușurință locul la noi. Revenind la specificul businessului, vorbim de o cultură care permite ca fiecare să își găsească locul în echipă. Toți acești factori, au făcut ca în aceleași echipe să coexiste și să lucreze bine împreună angajați din generații diferite. Eu personal mi-aș dori să creștem mai mult difersitatea echipelor, mi-aș dori să atragem mai mulți colegi de 40+, dar nu este tot timpul posibil să găsești în piață și/sau să convingi oameni de peste 40 de ani să vină în zona de servicii partajate.

 

Carmen Oprea – Mixul de vârstă a venit natural sau a apărut ca urmare a unor acțiuni specifice ale managerilor?

Cătălina Magui – A apărut atât natural, determinat de începutul istoric al centrului se servicii HR, însă atât eu cât și ceilalți colegi din echipa de management am încurajat existența sa, deoarece consider că diversitatea conferă echipelor echilibru și completare de competențe. Cum spuneam, oricine își poate găsi rolul potrivit în echipele SSC HR, indiferent de nivelul de experiență sau de vârstă, iar managerii sunt deschiși și dispuși să recruteze și să mențină în companie persoane din generații diverse.

 

Carmen Oprea – Dinamismul afacerilor și viteza cu care ele evoluează în România și în întreaga lume sunt deja factori prezenți în mod constant în mediul economic. Cum ai caracteriza schimbările pieței muncii în domeniul serviciilor HR din ultimii 5-10 ani? Cum influențează aceste schimbări modul de lucru și interacțiunea echipelor?

Cătălina Magui – Este evident că procesele din zona de HR, și nu numai, au evoluat enorm – recrutăm, motivăm, reținem oamenii diferit față de acum 5-10 ani. În prezent, procesele sunt profund influențate de tehnologie. Accentul se mută din ce în ce mai mult de pe activitățile clasice, tradiționale (recrutare – încheiere contracte de muncă – gestionare dosare – organizare cursuri profesionale) pe modele noi, în care este necesar să acordăm atenție sporită oamenilor, să le dedicăm timp. Putem câștiga timp, automatizând tot mai multe activități repetitive. Revenind la întrebare, pentru a lăsa specialiștilor din HR timpul necesar pentru a se ocupa de nevoile și evoluția oamenilor, este important să facem procesele să meargă de la sine, ca o uzină cum spunem noi, iar pentru asta rolul centrelor de servicii este semnificativ. Meseria de HR este complet schimbată în prezent, iar presiunea pentru schimbare vine atât din dinamica pieței muncii, cât și din evoluțiile tehnologice.

 

Carmen Oprea – Ați automatizat procese în centrul de servicii HR? Daca da, cât de mult?

Cătălina Magui – Da, am automatizat foarte mult. Îmi aduc aminte de trecut, când am preluat primele activități, când procesele nu erau bine definite, nu existau aplicații de gestiune, măsurători sau evaluări ale acestora. Am făcut pași enormi în zona aceasta, iar centrul de servicii a fost un adevărat motor pentru numeroase schimbări în Grup, deoarece preluând procese din mai multe țări, am descoperit punctele forte ale fiecăruia în parte, putând apoi să ale standardizăm și să le automatizăm, nu doar folosind soluții ale Grupului, dar și cu ajutorul soluțiilor tactice pe care le-am dezvoltat în SG EBS împreună cu colegii din IT.

Pot da exemplul dematerializării documentelor care nu exista în trecut. Acum, totul este pe suport digital, iar serviciile se pot face de la distanță, fără a lucra cu hârtii, cu fișete, cu arhive fizice ca în trecut. Un alt exemplu este self service-ul pentru salariații Grupului care pot acum să obțină servicii on line imediate, prin intermediul chatbot-urilor sau al aplicațiilor specifice.

 

Carmen Oprea – Revin la nevoia de a acorda atenție sporită oamenilor. Angajații motivați au o perspectivă pozitivă, sunt încântați de ceea ce fac și știu că își investesc timpul în ceva ce merită cu adevărat. Pe scurt, ei se bucură de jobul lor și fac performanță. Ce reprezintă pentru tine motivația echipelor și cum o susții în mediul de lucru?

Cătălina Magui – În ceea ce privește stilul de management de echipă, dintotdeauna eu m-am bazat pe comunicare, comunicare și iar comunicare. Nu degeaba subliniez cuvintele acestea, pentru că succesul din punctul meu de vedere nu este individual, ci colectiv, nimeni nu poate face ceva singur, ci doar împreună cu colegii. Susțin o comunicare transparentă în cadrul echipelor, o colaborare permanentă și cred că prin intermediul acestor factori am reușit. Mă bazez mult pe transparență, dar și pe delegare, pentru că dezvoltarea echipelor și a organizației au condus inerent la imposibilitatea de a-mi dedica timp tuturor celor 200 de colaboratori. Delegare, responsabilizarea fiecăruia pe rolul său, dar și mult feedback. În cadrul ședințelor noastre de management, obiectivele și acțiunile nu sunt trasate într-un mod autocratic, ele sunt discutate deschis, dezbătute și înțelese, tocmai în ideea de a face lucruri pentru că au sens pentru echipe și nu pentru că trebuie făcute.

 

Carmen Oprea – Poate tocmai datorită acestui mod de lucru ai una dintre cele mai stabile echipe.

Cătălina Magui – Nu știu dacă SSC HR este cea mai stabilă echipă, dar pot spune cu certitudine că am avut norocul să am în jurul meu oameni devotați, care sunt de mulți ani în SG EBS și contează să ai continuitate pe termen lung.

Carmen Oprea – Ești un profesionist care s-a format și dezvoltat în cadrul Societe Generale încă de la absolvirea facultății. Ți-ai început activitatea în bancă (BRD-GSG) în departamente precum Piețe de Capital Bancassurance, Secretariat General și apoi în proiecte de implementare de sisteme HR, pentru ca mai apoi să migrezi către SG EBS, unde ai dezvoltat operațiunile HR externalizate de către Grup în hub-ul din România. Cum și-au pus amprenta aceste experiențe asupra dezvoltării tale?

Cătălina Magui – Primesc des această întrebare. Am avut șansa să trec prin roluri multiple, să cunosc o diversitate de activități din perspective multiple, fie că vorbim de management versus execuție, fie că vorbim de activități din departamente diferite. Asta m-a ținut practic în Grup atât de mult timp, dar pot spune că m-am adaptat și cultural. Eu mă simt bine în Societe Generale, simt că valorile grupului mi se potrivesc, știu că pot să îmi expun părerea, că pot să contribui, că pot să influențez și că sunt ascultată. Indiferent de meseria pe care o ai, este foarte important să te simți bine în mediul în care lucrezi, altfel nu poți face performanță pe termen lung. Apreciez diversitatea oferită de rolurile și activitățile pe care le-am făcut, oportunitățile de a învăța multe lucruri, dar mi s-a potrivit și cultura organizației.

 

Carmen Oprea – Te-ai format ca lider tot în cadrul grupului Societe Generale. Care este stilul tău de leadership?

Cătălina Magui –  Mă bazez foarte mult pe cooperare, îi implic pe colegii mei, explic sensul mai larg din spatele obiectivelor, ascult deschis părerile celorlalți, nu forțez lucrurile dacă ele nu sunt înțelese. Sunt o persoană cooperantă, iar dacă apar conflicte caut să le aplanez și să restabilesc echilibrul. Diversitatea de opinii și consultarea conduc evident la lucruri pozitive, dar un mediu conflictual sau agresiv este un mediu toxic din punctul meu de vedere și tocmai de aceea sunt atentă la acest aspect. Îmi place armonia, este cuvântul care mă definește și consider că prin ceea ce fac contribui la crearea unui mediu armonios în jurul meu.

 

Carmen Oprea – Am remarcat că ești o persoană deschisă la a învăța, poate mai mult decât majoritatea.

Cătălina Magui –  Așa este, iar dacă privesc în urmă toți acești ani în cadrul SG EBS, pot spune că am învățat enorm. Am învățat în primul rând, o nouă industrie, o industrie pe care nu o cunoșteam deloc. Am învățat chiar și un nou limbaj de business – nu obișnuiam să lucrez cu KPI, cu guvernanțe, comitete, îmbunătățire continuă, six sigma, metodologie lean sau robotizare. Îmi face plăcere să descopăr subiecte noi și mereu îmi propun să evoluez, împreună cu echipa.

 

Carmen Oprea – În domeniul serviciilor HR, există  o latură subtilă – comportamente, profile umane, stiluri de învățare, dar și una tehnică – tooluri specifice, aplicații de gestiune a dosarelor de angajați, programe de recrutare, platforme on-line. Cum îmbină un lider din domeniul HR aceste elemente în atingerea obiectivelor de echipă?

Cătălina Magui –  Noi suntem foarte orientați pe automatizarea și standardizarea proceselor, pentru că despre asta este vorba în primul rând în industria de servicii partajate. Am avut ocazia în ultimul timp să studiem proiecte de inovație interesante. Dacă privim spre industria de tehnologii, observăm evoluții în zona RPA (robotic process automation) și AI (inteligență artificială). Studiile arată că tehnologiile de automatizare RPA vor avea un impact economic potențial de peste 6 trilioane de dolari până în 2025. Acest domeniu se dezvoltă rapid și se așteaptă să devină un standard pentru performanța afacerilor. Noi nu suntem încă pregatiți să folosim 100% astfel de roboți, dar facem pași rapizi în această direcție. De exemplu, avem roboți care întocmesc rapoarte de HR, alții mai evoluați care citesc si înțeleg solicitări primite de la salariați. În toate industriile robotizarea progresează rapid. Cred că domeniul HR este puțin în urmă, din cauza preconcepției că mașinile nu vor putea înlocui partea subtilă/umană dintr-o companie. Nici eu nu cred că roboții vor putea înlocui 100% din activitățile făcute de om, însă în același timp cred că vor prelua o mare parte dintre acestea. Iar omul va trebui să se dezvolte, să se repoziționeze și să învețe alte meserii. Viitorul ne va arăta soluții din ce în ce mai inovatoare pe zona de cognitive automation, iar SG EBS are în strategia de dezvoltare acest subiect.

 

Carmen Oprea – Cu toții urmărim atingerea succesului în ceea ce facem, depunem eforturi și energie în acest sens. Cum definești o echipă de succes?

Cătălina Magui – Așa cum spuneam, succesul pentru mine are întotdeauna o componentă colectivă, pe lângă cea individuală. Ca manager, recunosc realizările și contribuția fiecăruia, dau feedback regulat, dar în același timp, valorizez rezultatele echipei ca întreg.

 

Carmen Oprea – Ce reprezintă pentru tine performanța?

Cătălina Magui – Sunt o persoană perfectionistă și ambițioasă, de multe ori visez lucruri care pot părea nerealizabile, dar le exprim și depun efort pentru a le materializa, deoarece așa cred că ia naștere progresul. Îmi plac obiectivele îndrăznețe și în rolul meu de conducător de echipe, am misiunea de a-i inspira și motiva pe oameni în atingerea acestora. În plus, îmi iau energia tocmai din lucrurile bine făcute. Din perspectiva mea, este greu să te motivezi, dacă nu lași rezultate concrete în urma ta, iar în SG EBS avem această oportunitate, să vedem evoluție, proiecte noi și diverse de la an la an.

 

Carmen Oprea – Cum transferi și către echipe această dorință de performanță înaltă?

Cătălina Magui – Ținând aproape de oameni și fiind conectată la ceea ce se întâmplă în SSC HR. Cunosc foarte bine stadiul proiectelor din perimetrele pe care le conduc, știu situația în cadrul echipelor, dacă și unde sunt probleme de performanță. Toate acestea îmi dau și ocazia să le fiu alături, să intervin atunci când este nevoie. Nu sunt stilul de manager care stă undeva departe de echipe și le trasează sarcini. Eu sunt aproape de ei, îi ajut sau îi sfătuiesc atunci când este necesar. Sper că astfel transmit și asigurarea că lucrurile se vor realiza, iar prin implicare, doresc să le insuflu curaj și motivație.

 

Carmen Oprea – Pe parcursul întregii conversații, ai rostit de numeroase ori cuvintele împreună/ echipă/ colaborare. Dezvoltarea potențialului uman a devenit o preocupare a tot mai multor lideri, alături de eforturile de atingere a obiectivelor operaționale. Din perspectiva ta, care este motorul care conduce potențialul uman?

Cătălina Magui – Din punctul meu de vedere, acest motor este sensul lucrurilor. În decursul timpului, am remarcat că este foarte important pentru echipe să facă acțiuni care au un scop, o finalitate, care creează rezultate concrete. Astfel, își găsesc motivația, iar dacă oamenii sunt motivați și ating un nivel de satisfacție la locul de muncă, pot apoi să gestioneze bine obiectivele operaționale legate de eficiență, performanță, costuri, inovație sau satisfacția clienților.

Interviu de Carmen Oprea | ICF ACC (Associate Certified Coach)

ALTE EVENIMENTE CARE TE-AR PUTEA INTERESA